Výprava za tajemstvím podzemního světa

Zjistěte, co stojí za záhadným zhoršením vody a zmizením zvířat ve městě


pruzkum-pavuciny-postavy.png
Dobrodružství Studna do hlubin provede hráče podzemním komplexem. Čeká na vás nebezpečný sestup do studny, magicky poháněné stroje, boj s pavouky a setkání s charakterními NPC. Modul pro 1.-3. úroveň D&D OSR systémů.

Vydáváme se do světa, kde každé rozhodnutí může změnit osud nejen postav, ale i celého města. Naše dobrodružství začíná v době, kdy obyvatelé řeší záhadné zhoršení vody a nevyjasněné zmizení zvířat. Magistrát Hugo proto pověřuje skupinu statečných prozkoumáním staré studny, která už dávno vzbuzuje respekt i obavy. Před námi se otevírá síť přírodních jeskyní s ostrými skalními stěnami, zubatými stropy a klikatící se řekou, kde lidská ruka zanechala jen skromné stopy. Prostředí slibuje atmosféru plnou napětí a možností, přičemž každý krok v hlubinách může znamenat nový objev nebo riziko. V další části se zaměříme na samotný sestup do studny a první překážky, které mohou naši výpravu překvapit hned na začátku.

Co vede postavy do podzemí a jak vypadá jejich cíl

Na začátku našeho dobrodružství stojí konkrétní problém města: obyvatelé si začali všímat podivných změn ve vodě, která dlouhá léta zásobila celé okolí. Kromě zhoršené chuti a zápachu se objevují také záhadná onemocnění. Lidé mají podezření, že potíže souvisí se starou studnou, jež byla vždy klíčovým zdrojem vody. Situaci komplikuje fakt, že v posledních týdnech mizí hospodářská zvířata — a právě tyto ztráty dávají mnozí do souvislosti s tím, co se děje pod povrchem.

Magistrát v čele s Hugem proto hledá odvahu a zkušenost u dobrodruhů, jako jsme my. Naším úkolem je sestoupit do hlubin studny, zjistit příčinu nevysvětlitelných jevů a předložit jasné závěry. Právě tato výzva je určena pro postavy na 1. až 3. úrovni systému Blueholme, což znamená, že prostředí nabízí ideální rovnováhu mezi nebezpečím a možnostmi, jak rozvíjet naše schopnosti.

Charakter podzemí a základní orientace

Podzemní komplex pod starou studnou je směsicí přírodních krás a lidského zásahu. Tvoří jej rozlehlé jeskyně se zubatými skalními stropy, jejichž výška se neustále mění. V některých místech musíme kráčet pod visícími stalaktity a ostrými výčnělky; jinde prostor rozšiřují stěny opracované nástroji dávných obyvatel. Skrz hlavní části podzemí se táhne pomalu tekoucí řeka, která místy rozděluje cesty a skrývá překvapení pod hladinou.

Orientaci v prostoru zajišťuje mapa s měřítkem 10 stop na čtverec, což nám umožňuje přesně plánovat pohyb a připravovat se na úskalí s předstihem. Různorodá výška stropů a členitost terénu nás nutí být ve střehu – v některých úsecích se budeme muset plazit, jinde využijeme skrytá zákoutí k odpočinku nebo překvapivému útoku. Tato kombinace přírody a lidského zásahu vytváří napínavé prostředí, kde každé rozhodnutí může mít zásadní dopad na výsledek naší výpravy.

Naše cesta začíná s jasným cílem – pochopit, co se skrývá pod městem, a získat odpovědi, které místní tolik potřebují.

Rizika a pasti při sestupu do studny

Hluboký sestup do neprobádaného podzemí představuje už od prvního kroku zásadní výzvu. Studna, do které se pouštíme, sahá do hloubky 60 stop. Už při pohledu dolů je jasné, že tady nejsou žádné zjednodušení – na dně čeká tma a neznámé proudy vody. K dispozici máme starý mechanismus s provazem a zavěšeným košem. Jeho opotřebování je znatelné a každý z nás přemýšlí, jestli vydrží naši váhu. Jakmile někdo začne sestupovat, dostáváme se do situace, kdy selhání vybavení není jen teoretická možnost. Pokud při kontrole padne na kostce číslo 3 až 6 (1d6), provaz nevydrží a přetrhne se. Pád z této výšky znamená vážná zranění a situace se rychle může vymknout kontrole.

Kritické nebezpečí představuje také vzduch v podzemí. Jakmile se dostaneme hlouběji, začínáme cítit ostrý zápach a vzduch dráždí ke kašli. Toxické výpary nás nutí dávat pozor, každý hluboký nádech může vyvolat silné kašlání nebo dokonce krátkodobou dezorientaci. Tím se zvyšuje riziko pádů a dalších nehod během sestupu. Tato nevypočitatelná atmosféra klade důraz na přípravu a rozvahu – rychlé rozhodnutí se zde může stát fatálním omylem.

Použití světelných zdrojů, zejména pochodní, skrývá v uzavřeném prostoru další past. Plyn, který ze stěn studny uniká, je extrémně hořlavý. Pokud kdokoliv zapálí pochodeň, můžeme vyvolat explozi. Výbuch má sílu způsobit každému v dosahu poškození v rozsahu 1d6, což může zásadně ovlivnit naše šance na přežití a další postup. Zvažujeme proto využití méně rizikových zdrojů světla, nebo pečlivé větrání před zapálením pochodně.

Na dně studny nás čeká proudící voda. Vrstva je hluboká přibližně 4 stopy a proud směřuje na východ. Neustálý tok komplikuje orientaci i pohyb – každý krok musíme promýšlet, abychom nepřišli o vybavení, nebo nesklouzli do neznámých podzemních chodeb. Tato voda představuje nejen překážku, ale i potenciální cestu do dalších částí podzemí; zároveň však skrývá další neznámá rizika.

Tato úvodní fáze průzkumu je klíčová. Každé rozhodnutí, které zde uděláme, má přímý dopad na bezpečnost a šance celé skupiny. Sestup do studny je mnohem víc než jen překonání výšky – je to série zkoušek, které prověří naši přípravu, spolupráci i schopnost improvizace.

Prostor plný magicky poháněných strojů a skrytých nebezpečí

Jakmile vstoupíme do této industriální místnosti, okamžitě upoutá naši pozornost síť automatizovaných mechanismů. Všude kolem pracují pásy, kladky a páky, které drží v chodu neviditelná magie. Strojní soukolí funguje bez přestávky a napájí je síla, kterou lze zastavit pouze dvěma způsoby: buď pečlivým rozebráním klíčových částí, nebo použitím kouzla na zrušení magie. Tato technická řešení nabízejí různé možnosti interakce pro ty, kteří se nebojí sáhnout do srdce stroje nebo ovládají magii.

Prostředí v sobě skrývá další překážky, které nejsou na první pohled patrné. Středem místnosti protéká řeka hluboká 6 stop, což představuje výraznou překážku v pohybu. Překonání tohoto toku vyžaduje buď dostatečnou fyzickou zdatnost, nebo chytrý nápad, jak využít okolní mechanismy. Uprostřed místnosti se navíc nachází zářící suť – místo, které může ukrývat odpovědi na otázky nebo další nebezpečí.

Bezpečnost místnosti zajišťuje soustava šesti tripwire lanek, která leží těsně nad hladinou vody. Tyto pasti dokáží být nenápadné. Pokud je přehlédneme a nechtěně aktivujeme, spustí se alarm. Okamžitě na něj zareaguje skupina čtyř goblinů, kteří přicházejí situaci prověřit. Každý z goblinů se pohybuje rychlostí 15 stop, jejich obratnost dosahuje hodnoty 11 a v boji spoléhají na dýky (zásah způsobí 1d6 zranění). Jejich obrana je spíše průměrná (AC 6, HD 1d6). Skupina dohromady vlastní 10 stříbrných mincí, což může být lákavou odměnou pro odvážné hráče.

Místnost tak nabízí kombinaci enviromentálních rizik a taktických možností střetu s nepřáteli. Interakce s magicky poháněnými stroji, překonávání pastí a případný boj s gobliny vytvářejí prostor pro rozmanité herní zážitky. Každé rozhodnutí může ovlivnit nejen vývoj situace, ale i šanci na úspěšné dokončení úkolu.

Nebezpečí a odměna v pavučinách

Jakmile vstoupíme do jeskyně, okamžitě nás zasáhne zápach rozkladu. Pod našima nohama křupe suchá podlaha posetá zbytky kostí a roztrhaných těl zvířat. Strop visí pod tíhou hustých pavučin, které se táhnou od stěny ke stěně a vytvářejí téměř neprůchodnou síť. Každý náš krok rozvíří prach a vyvolá šelest, který se ztrácí v hloubi temnoty. Pokud se rozhlédneme, všimneme si, že západní chodba nabízí únik zpět k venkovnímu světu – slyšíme odtud tlumené zvuky lesa a slabý vánek přináší závan čerstvého vzduchu.

Čas tu ale hraje zásadní roli. Pokud se zdržíme déle než několik desítek vteřin, mezi pavučinami se objeví neklamné znamení pohybu. Z úkrytu vylézá obří pavouk, který tu chrání svou kořist a neváhá zaútočit. Tento predátor má vynikající reflexy (DEX 13), rychle se pohybuje (25 stop za kolo) a jeho tělo je chráněno tuhým krunýřem (AC 6, HD 2+2). Pavouk se snaží překvapit svou oběť a útočí kousnutím, které dokáže způsobit zranění o síle 1d6. Jeho hlavní zbraní je však paralyzující jed. Pokud nás zasáhne, musíme rychle zareagovat – pouze úspěšný záchranný hod může zabránit paralyzaci, která by z nás udělala snadnou kořist.

Poklad ukrytý mezi ostatky

Mezi změtí rozbitých lebek a potrhaných šatů najdeme to, co přitáhne naši pozornost: tělo dávno padlého kouzelníka. Pečlivější prohledání odhalí, že jeho výbava ještě skrývá hodnotnou odměnu. V koženém váčku objevíme třicet zlatých mincí, v jeho plášti tři svitky kouzel první úrovně a v ruce pevně svírá magické žezlo. Tento poklad není jen symbolickým zadostiučiněním za překonání pavoučí pasti, ale také reálnou motivací riskovat život pro cenné artefakty.

Celá scéna vytváří napětí a nutí nás promýšlet každý krok. Pokud budeme příliš váhat, riskujeme setkání s nebezpečným tvorem. Odměna v podobě zlata, svitků a žezla je však dostatečnou výzvou, abychom se pokusili jeskyni prozkoumat do posledního kouta.

Napětí mezi gobliny a gnomem Xveevem

Prostředí, kde se setkáváme s gobliny a gnomem Xveevem, vypovídá o jejich každodenním životě i vnitřním napětí. V místnosti stojí několik starých kovových mříží, které slouží jako improvizované vězení. Na zdech visí kůže, a sud uprostřed místnosti goblini používají jako stůl. Několik jednoduchých lůžek naznačuje, že tu strávili už delší dobu. Atmosféra působí stísněně a odráží neustálou ostražitost zdejších obyvatel.

Šestice goblinů zde hlídá svázaného gnoma jménem Xveev. Goblini vykazují značnou nedůvěru k okolí a každého vetřelce vnímají jako potenciální hrozbu. Pokud by došlo k ohrožení, neváhají okamžitě sáhnout po svých dýkách (každý z nich útočí s hodnotou 1d6, mají obratnost DEX 11, pohybují se rychlostí 15 stop). Jejich záměrem je ochránit svůj "úlovek", ale o skutečném pozadí celé situace mlčí. Xveevova přítomnost pro ně znamená nejen výhodu, ale i neustálé riziko, že by mohl situaci obrátit ve svůj prospěch.

Gnom Xveev na první pohled působí jako oběť, jeho příběh však skrývá mnohem víc. Tvrdí, že ho goblini donutili ke spolupráci a že jeho rodina je v zajetí, což v přítomných vyvolává soucit. Ve skutečnosti je však hlavním mozkem celého plánu. Právě on zinscenoval svůj únos a využívá gobliny k dosažení vlastních cílů. Jeho důvtip a schopnost manipulace se projevují v každém gestu i slově. Disponuje vyšší obratností (DEX 14) a rychlejší chůzí (25 stop), což mu dává výhodu v krizových situacích.

Klíčovou roli hraje i Xveevovo vybavení, které výrazně ovlivňuje jeho možnosti. U sebe ukrývá dva magické svitky – Kouzelnou střelu a Očarování osoby. Tyto předměty může použít v rozhodujícím okamžiku, ať už k útěku, nebo k převzetí iniciativy. Navíc má mosazný klíč, s jehož pomocí dokáže odemknout místnost a dostat se ven. Právě tento detail může změnit dynamiku celé situace ve chvíli, kdy se objeví nové hrozby nebo příležitosti.

Vztahy mezi gobliny a Xveevem jsou plné napětí, nedůvěry a skrytých motivací. Goblini chrání své tajemství a Xveev předstírá bezbrannost, přestože tahá za většinu nití. Tato dynamika zásadně ovlivňuje průběh dalších událostí a vytváří prostor pro nečekané zvraty. Porozumění jejich charakterům a vybavení nám umožňuje lépe předvídat možné scénáře a připravit se na rozuzlení celého příběhu.

Moonlit Play: Rituál pod měsícem

Moonlit Play: Rituál pod měsícem

Moonlit Play není jen divadlo. Je to noční rituál, který spojuje generace, předává legendy a umožňuje objevovat hluboký význam tradic v herním světě. Ponořte se s námi do světa masek, tance a příběhů.

PŘEČÍST ČLÁNEK

Záhadná místnost s iluzemi a magickým ovládáním

Atmosféra tohoto prostoru působí hned od prvního okamžiku znepokojivě. Všude se povaluje silná vrstva prachu, pod nohama křupou drobné úlomky a po stěnách se táhnou stíny z poletujícího světla. Ticho tu narušují jen pravidelné údery krumpáče – zvuk, který se rozléhá od jižní stěny, kde pracují dva goblini a jeden trpaslík. Už jen pohled na ně naznačuje, že v místnosti nejde o běžnou situaci. Goblini (statistiky: 2 jedinci, AC 6, HD 1d6, útok dýkou 1d6, DEX 11, pohyb 15 stop) se zaměřují na masivní dveře, které vedou dál do hrobky. Každý jejich pohyb vypadá podezřele synchronizovaně a mechanicky.

Iluzorní postavy a možnost odhalení

Na jednom ze sloupů si snadno všimneme dvou gnomů svázaných pevným provazem. Zpočátku působí zcela reálně a budí dojem, že jsou v pasti. Ve skutečnosti jde však o iluzorní výjev, který lze prohlédnout úspěšným záchranným hodem. Tato iluze rozšiřuje možnosti, jak můžeme s místností interagovat – například vyzkoušet dovednosti našich postav nebo využít magické znalosti. Pokud se rozhodneme gnomy osvobodit, odhalíme, že naše snaha se míjí účinkem, protože žádní skuteční zajatci zde nejsou.

Trpaslík pod vlivem magického límce

U jižní stěny nacházíme trpaslíka, jehož pohyby působí neobvykle strnule a unaveně. Na jeho krku je magický límec, který z něj činí nedobrovolného nástroje goblinů. Tento artefakt funguje jako trvalé kouzlo očarovat osobu – trpaslík nemá žádnou kontrolu nad svým chováním, je dezorientovaný a zcela vyčerpaný. Nepamatuje si, jak se sem dostal ani co se stalo předtím. Statisticky má trpaslík AC 9, HD 1d6-1, útok krumpáčem 1d6, DEX 4 a pohyb 10 stop. Pokud se pokusíme límec odstranit silou, způsobíme mu 1d3 poškození. Lepší volbou může být využití magie k rozrušení účinku límce.

Místnost nabízí originální kombinaci atmosférického prostředí, iluzorního klamu a mechaniky magického ovládání. Hráči zde mohou využít nejen své dovednosti, ale i kreativitu při řešení situace, která zdaleka není tak přímočará, jak se na první pohled zdá.

Možnosti průniku do zamčené komnaty

Dveře před námi představují výraznou překážku. Jsou robustní, zamčené a klíč k nim má pouze Xveev. Pokud máme klíč k dispozici, otevřeme je bez komplikací a bez zbytečného hluku. V opačném případě musíme volit přímější cestu – pokusit se dveře vyrazit. Pro úspěch této akce je nutná souhra tří postav a dobrá souhra. Statisticky máme šanci 1 až 8 na desetistěnné kostce (d10), tedy 80 %, že se nám průlom podaří. Tato cesta je sice rychlá, ale hlučná a riskujeme, že přilákáme pozornost blízkých goblinů, což může celou situaci značně zkomplikovat.

Dalším rizikem je skrytá past za dveřmi. Pokud násilím vnikneme do místnosti a překonáme vzdálenost 10 stop (cca 3 metry) od vstupu, aktivuje se mechanismus padajícího trámu. Ten zasáhne první postavu, která prošla dveřmi, a způsobí jí zranění v rozsahu 1d6+2 životů. Tato past může výrazně ovlivnit naši připravenost na další výzvy a je třeba s ní počítat při plánování postupu. Bezpečné otevření dveří klíčem je tedy nejen tišší, ale i bezpečnější variantou.

Uvnitř komnaty na nás čeká skupina tří trpaslíků. Tito trpaslíci jsou příbuzní jednoho z těch, se kterými jsme se setkali v předchozí místnosti. Jejich situace je zoufalá, ale zároveň nabízejí možnost dohody. Pokud jim zaručíme bezpečný odchod z kobky, nabídnou nám mapu celé hrobky – cennou informaci, která může zásadně ovlivnit další průběh našeho dobrodružství. Vyjednávání s trpaslíky tak otevírá cestu k užitečnému spojenectví a může přinést výhodu, která se v budoucnu vyplatí.

Každé rozhodnutí ohledně otevření dveří a jednání s trpaslíky ovlivní nejen průběh akce, ale i naše šance na úspěch v dalších částech hrobky. Výběr vhodné strategie je klíčový pro efektivní průchod touto výzvou.

Hlubší kořeny konfliktu s trpaslíky

Xveevův skutečný záměr překračuje běžné představy o touze po moci nebo bohatství. Jeho hlavní snahou bylo získat pohřbený kámen, artefakt se schopností ovládat elementály. Tento kámen pro gnomy znamená klíč k rovnováze sil v podzemním světě, kde jsou elementálové klíčovým faktorem v každém větším střetu. Xveev vnímal tuto misi jako zásadní pro přežití a budoucnost svého lidu, ne pouze jako osobní ambici.

Předání kamene vůdci gnomí vesnice pak tvořilo další zásadní krok v připravovaném odporu proti trpaslíkům. Gnomové žijící v podzemí dlouhodobě čelí tlaku a expanzi sousedních trpasličích komunit. Získání takto mocného artefaktu mělo znamenat nejen technologickou, ale i morální podporu pro obranu gnomího území. Xveev plánoval kámen doručit přímo svému vůdci, čímž chtěl posílit možnosti gnomího vedení koordinovat obranu a případné protiútoky. Tento krok měl zásadní význam pro strategii celého společenství.

Celý konflikt je však mnohem osobnější, než by se mohlo na první pohled zdát. Gnomové touží po spravedlnosti za smrt své velekněžky, která padla během předchozího krvavého střetu s trpaslíky. Právě tato událost hluboce zasáhla kolektivní vědomí gnomí komunity a posílila odhodlání získat zpět ztracený vliv a čest. Motivace gnomů se tak skládá z osobní bolesti, potřeby odplaty a snahy zabránit dalším ztrátám v budoucnu.

V celku se tedy jedná o konflikt, který nevznikl pouze z aktuálních neshod, ale vychází z dlouhodobě narůstajícího napětí, historických křivd a snahy o přežití. Xveevova cesta za artefaktem je jen jednou z mnoha kapitol tohoto příběhu a ukazuje, jak hluboce zakořeněné spory dokáží ovlivnit směřování celého společenství.

Klíčové otázky podzemní výpravy a konfliktu gnomů s trpaslíky

Jaké hlavní hrozby nás čekají při sestupu do staré studny?

Při sestupu do studny čelíme kombinaci fyzických, environmentálních i magických nebezpečí. Provazový mechanismus je značně opotřebovaný a riziko jeho přetržení je reálné, což může způsobit vážná zranění. Vzduch ve studni je plný toxických výparů, které dráždí ke kašli a zvyšují šanci na dezorientaci či pád. Další nebezpečí představuje hořlavý plyn – zapálení pochodně může vyvolat explozi a ohrozit celou skupinu. Na dně proudí voda, která komplikuje pohyb i orientaci a může skrývat další pasti.

Jaké taktické možnosti nabízí industriální místnost s magicky poháněnými stroji?

V industriální místnosti máme široké spektrum možností, jak situaci řešit. Automatizované stroje lze zastavit buď technickým zásahem, nebo magickým zrušením. Pohyb nám ztěžuje hluboká řeka a nenápadná lanka, která aktivují alarm a přivolají gobliny. Při správné přípravě můžeme pasti obejít, využít stroje k vlastnímu prospěchu a získat odměnu v podobě stříbrných mincí. Volba mezi opatrností, kreativitou a přímým střetem definuje výsledek celé situace.

Jakou roli v příběhu hraje gnom Xveev a jaké jsou jeho skutečné motivace?

Xveev vystupuje jako oběť, ale ve skutečnosti je hlavním hybatelem konfliktu. Zinscenoval svůj únos, aby získal důvěru a dosáhl svých cílů. Jeho motivací je získání pohřbeného kamene, artefaktu pro ovládání elementálů, což má zásadní strategický význam pro obranu gnomí komunity proti trpaslíkům. Xveevovo jednání je poháněno nejen touhou po rovnováze sil, ale i osobní bolestí spojenou se smrtí velekněžky gnomů.

Jaké možnosti máme při vyjednávání s uvězněnými trpaslíky a jaký vliv to má na další postup?

Po otevření zamčené komnaty máme možnost navázat spojenectví s trojicí trpaslíků výměnou za mapu celé hrobky. Pokud nabízíme bezpečný odchod, získáme cennou informační výhodu pro další průzkum. Rozhodnutí, jak s trpaslíky jednáme, ovlivní nejen budoucí strategii, ale i možné komplikace – například přilákání pozornosti goblinů při násilném vniknutí nebo aktivaci pasti za dveřmi.

Jaké hlubší kořeny má konflikt mezi gnomy a trpaslíky?

Konflikt sahá daleko do minulosti a je založený na historických křivdách, územních sporech a osobních ztrátách. Gnomové usilují o spravedlnost za smrt velekněžky a chtějí získat zpět ztracený vliv i bezpečí své komunity. Trpaslíci naopak expandují a představují hrozbu pro gnomí životní prostor. Artefakt pohřbený v hrobce symbolizuje nejen moc, ale i naději na obranu a odplatu.

Pod povrchem: Jak naše rozhodnutí formují osud podzemního světa

Naše výprava do hlubin staré studny nás postavila před řadu napínavých zkoušek i morálních dilemat. Každý krok – od opatrného sestupu, přes překonávání pastí a boj s nečekanými protivníky, až po vyjednávání s uvězněnými trpaslíky – měl přímý vliv na průběh i výsledek celé akce. Setkání s gnomem Xveevem odhalilo, jak komplikované a vrstvené mohou být motivace postav, a jak historické křivdy formují současné konflikty.

Podzemní prostředí nabídlo rozmanité výzvy:

  • fyzická rizika sestupu a přežívání v nehostinných podmínkách,

  • taktické možnosti interakce s magickými mechanismy,

  • nepředvídatelné střety s protivníky a predátory,

  • šanci získat cenné artefakty i nové spojence.

Vyvážením odvahy, rozvahy a týmové spolupráce jsme mohli ovlivnit nejen svůj osud, ale i širší dění v podzemním světě. Základní otázky přežití se tak propojily s hlubšími tématy strategických aliancí a snahy o spravedlnost. Nic v tomto příběhu nebylo jednoznačné – a právě to dává každému rozhodnutí váhu i smysl.


Zdroj: 3toadstools.blogspot.com

Novinky z RPG světa

hraci-rpg-reakce-hod-kostkou.png
  • autor Redakce
  • 02. 10. 2025
Náhoda, tempo a kostky v RPG